Idei de management post-Covid

Cu toate că au trecut aproape 2 ani de la apariția Covid-19, încă nu putem răsufla ușurați. Atât business-urile mari cât și cele mici au avut de suferit, unele au fost nevoite să își închidă porțile, altele s-au adaptat și au supraviețuit. Economia dă semne de redresare, restaurantele s-au redeschis, industria hotelieră parcă respiră mai ușurat. E foarte important pentru întreprinderile mici și mijlocii să revină în forță, să spere, să fie mai puternice.

Dacă ești unul dintre micii antreprenori, loviți cel mai tare de urmările pandemiei, iată ce poți face de-acum înainte:

Acceptă schimbarea

Primul pas din planul de revenire a business-ului tău este să recunoști că unele lucruri s-au schimbat și că s-ar putea să nu mai fie la fel. Economia pare să înceapă să se redreseze, însă trebuie să fii pregătit pentru o perioadă de instabilitate, dar și redresări, toate cu caracter variabil.

Dacă până acum lucrul de-acasă era de neconceput, pandemia ne-a arătat că se poate. Multe firme cu domenii de activitate în IT, servicii online, vânzări, marketing, au trecut în regim telemuncă. Cum deja s-a creat un precedent, ca și antreprenor trebuie să iei în considerare acomodarea la acest stil de muncă, fiind flexibil și deschis la nou.

Și preferințele clienților s-au schimbat. Tiparele cumpărătorilor s-au îndreptat mai mult spre online în perioada pandemiei, motiv pentru care nu trebuie să scapi din vedere faptul că există o piață pe internet. Urmărește preferințele cumpărătorilor și fii la curent cu noutățile. Dacă până acum vindeai doar în magazin fizic, investește timp și construiește-ți o prezență online. Cumpărătorii au început să prindă gustul cumpărăturilor online, de orice fel.

Investește în limbi străine

Business-ul tău poate deveni mulți-cultural peste noapte. De când cu pandemia, telemunca e deja ceva obișnuit. Gândește-te la oportunitățile de business care pot să apară dacă în firmă există vorbitori de limbi străine: noi parteneri de business, noi furnizori dar și angajați din alte tari, ce caută un loc de muncă, de acasă.

În plus, apar canale noi pentru campaniile de marketing, cumpărători noi pe care nu aveai cum să îi abordezi până acum. Câteva traininguri bine structurate ar trebui să fie suficiente pentru a depăși bariera lingvistică de până acum.

Fă un audit și analizează daunele

Șansele că firma ta să nu fi fost afectată de pandemie sunt destul de mici. Un rol esențial îl au domeniul de activitate și mediul în care poți să activezi. Cu toate acestea, majoritatea firmelor cu activitate în mediu fizic au avut de suferit, sau chiar s-au închis din cauza crizei.

Primul pas e să faci o analiză financiară și să evaluezi cam cât de mare e gaura lăsată de pandemie. Nu strică să iei în calcul eventualele posibilități de reducere a costurilor. De asemenea, verifica daca exista vreo posibilitate de finanțare penru businessul tău. Orice ajutor contează.

Pune oamenii pe primul loc

Indiferent de domeniul de activitate, angajații sunt fară îndoială, cei mai importanți. În situația de criză dată, capitalul uman este cel mai prețios bun. Oamenii sunt la capătul liniei telefonice, ei sunt mâinile care ating produsele înainte să iasă pe ușa depozitului, ei sunt cei care sunt mereu acolo. Daca nu poți asigura un mediu atractiv pentru angajații tăi, nu vei putea păși în față pe piața concurenței. Investești în oameni, investești în viitor.

Fii pregătit pentru următoarea situație de criză

Nu se mai pune întrebarea daca vă apărea un nou episod de criză, un nou val, ci când. Din acest motiv, trebuie să fii pregătit, mai ales că deja ai experiența unor valuri trecute și situatii prin care ai trecut, dar cu care nu te-ai mai întâlnit până acum. Ai trecut prin asta, ai rămas cu bagajul experienței.
Pandemia Covid19 pare să fie o situație pe care o întâlnești o data în viață, însă pericolele pândesc la orice pas, mai ales când nu te aștepți, iar business-ul tău poate fi afectat, chiar spulberat într-o secundă, așa cum s-a întâmplat cu atâtea afaceri mici și mijlocii, în timpul pandemiei.

Din această cauză trebuie să ai un plan de rezervă. Dacă este posibil, încearcă să pui de-oparte niște resurse financiare în caz de urgență. O altă strategie ar fi să încerci să fii cât mai puțin dependent de împrumuturi, să încerci să achiți cât mai mult din datorii și să te gospodărești din capitalurile proprii.

Dacă e ceva ce am învățat de la pandemie, acest lucru e că am putut observa că mediul de business poate și este flexibil. Fară un plan B, C, D poți sta liniștit că buisness-ul tău vă face față unei noi crize? Încă mai e timp, cu puțină planificare se poate evita un dezastru.

Autor Brandusa Moldovan

Sunt membra a echipei Zooku Solutions, iar scopul meu este sa iti ofer informatii folositoare in desfasurarea activitatii, configurarea setarilor site-urilor sau aplicatiilor folosite de acestea.

Email | Web | Twitter | Facebook | Alte articole de

Scrie un comentariu

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.