Dezavantaje shared hosting
Uptime mic / downtime mare…sau cum poti pierde bani alegand o solutie neperformanta de hosting
Recent, un amic mi-a pus intrebarea: ce este cloud-hosting-ul?
Dupa multe incercari si definitii mult prea tehnice pentru interlocutorul meu am realizat ca cea mai buna solutie de a descrie si in acelasi timp sublinia avantajele gazduirii in “cloud” este o comparatie cu celelalte solutii de hosting de pe piata romaneasca.
Astfel, inainte de a-ti dezvalui de ce cloud hosting-ul este de departe cea mai stabila, sigura si eficienta solutie de hosting o sa fac o scurta descriere a variantelor de gazduire care exista pe piata romaneasca.
I. Cea mai ieftina si raspandita (si cred ca imi pot permite sa spun inflexibila) solutie de gazduire este “Shared server hosting-ul”: mai multi utilizatori (domenii, IP-uri) sunt inghesuiti impreuna cu toate serviciile pe un singur server (imagineaza-ti o calatorie cu troleul la o ora de varf). Chiar daca are avantajele sale (adica este ieftin), pus in oglinda cu alte servicii de gazduire, shared hosting-ul primeste mai multe bile negre decat albe: sufera de o totala lipsa de scalabilitate. Scalabilitatea unui server este extrem de importanta si reprezinta capacitatea de a functiona eficient si fara defectiuni atunci când volumul de date pe care le prelucrează este variabil/devine mai mare.
– uptime mic. Uptime-ul reprezinta disponibilitate serviciilor oferite. Un uptime scazut sau altfel spus un downtime mare inseamna ca site-ul nu este disponibil pentru a fi vizualizat pentru o anumita perioada de timp. In termeni de clienti, costuri si profit, pentru tine acest aspect inseamna bani pierduti pe doua canale: ai platit pentru un serviciu care nu functioneaza, ai pierdut clientii care incercau sa iti acceseze site-ul cand acesta nu era online.
– faptul ca mai multi utilizatori impart aceleasi resurse si acelasi server reprezinta un risc extrem de ridicat pentru toti in cazul unor atacuri DOS sau DDOS externe asupra oricaruia dintre ei. Chiar daca sursa atacului este vecinul tau de server, ai de suferit deoarece sistemul este afectat per ansamblu.
– in cazul unei erori de programare ale unui site vecin sau atac DOS intern dintr-un script PHP riscurile sunt aceleasi ca in cazul atacurilor externe, serviciul fiind afectat in intregime.
– in cazul in care e nevoie de resurse suplimentare vei fi nevoit sa migrezi site-ul pe alt server sau alte servere mai libere. Toata aceasta logistica inseamna downtime. Mai mult, daca nu ai cunostintele necesare sa faci singur acest “transport”, fie platesti o taxa suplimentara, fie uiti ac ai nevoie de resure suplimentare.
– in cazul in care ai un magazin online care are multi vizitatori simultan si necesita multe resurse aplicatiile vor functiona incet (sau se vor bloca) deoarece ruleaza pe acelasi server si nu pot fi eficient paralelizate.
– ce se intampla daca e o problema hardware? Ai ghicit…downtime cu orele si poate chiar mai mult.
Imagineaza-ti ca ai investit cateva mii de euro intr-o noua imagine/nou site pentru a-ti atrage clientii, ai cheltuit alte cateva pentru o campanie de Adwords, bannere online si alte materiale publicitare. Clientii sunt din ce in ce mai intereseti de serviciile tale, numarul de vizitatori ai site-ului are o crestere galopanta iar numarul de cereri de oferta pe care le primesti te-au luat prin surprindere.
Atunci, cand simti ca toate eforturile iti sunt rasplatite si nimic nu ar putea sa iti afecteze evolutia, site-ul tau, care este gazduit in shared hosting “cade”. O data, de doua ori, pentru o ora sau mai multe, site-ul tau nu e online cand trebuie, cat trebuie si pentru cine trebuie. Incepi sa pierzi din clienti, imaginea iti este afectata si o mare parte din banii pe care i-ai bagat in publicitate nu se mai justifica.
Chiar vrei sa iti asumi riscul asta? Gandeste-te bine!
Despre alte solutii de hosting cu avantajele si dezavantajele lor intr-un articol urmator.
Riscul de atac exista indiferent de planul de gazduire ales, chiar si la un server dedicat ( risc mai mic dar nu inexistent). Eu sincer am optat pentru un server dedicat si pana acum nu am avut probleme de nici o natura (tehnice/atacuri/flood/etc). Asa ca eu personal sfatuiesc pe cei care investesc mii de eur in adwords sau alte campanii de publicitate sa-si inchirieze / coloce un server dedicat pentru a evita o gama larga de probleme.
haideti sa privim din punct de vedere al costurilor si al calitatii:
– trebuie sa cumparati sau inchiriati acel server dedicat , care creste semnificativ pretul
– trebuie sa angajati sau platiti cel putin un om priceput sa-l administreze
– nu aveti nici un fel de redundanta la el, si din experienta mea se intampla des sa se strice hardware sau software
– daca site-ul are concurenta sau inamici, atacurile se intampla foarte des, iar firmele serioase de gazduire au deja solutii mult mai avansate de firewall si metode de aparare
– am avut magazine online sau alte site-uri care pe perioada campaniei sau al evenimentelor, au inregistrat trafic foarte mare, in majoritatea cazurilor site-urile erau la inceput si nu erau optimizate corespunzator, a salvat doar posibilitatea de a scala transparent pe multe servere, nu mai zic de optimizari pe toate nivelurile http, php, dns, email, mysql, facute de echipa dedicata
un server dedicat este bun daca sunteti programator, admin sau va place sa sapati in el,
dar se poate mult mai repede, mai calitativ si mai ieftin pentru acei care vor sa se concentreze pe afacerea lor si nu pe administrare/programare de servere
1 – Costul este mai mare.
2 – Majoritatea firmelor care ofera dedicate spre inchiriere ofera si configurare / optimizare a securitatii / aplicatiilor.
3 – Renduranta este sporita. Fie ca ai sau nu un server dedicat riscul defectiunilor hardware/software exista.
4 – In cazul gazduirii shared riscut atacurilor este mai mare datorita “vecinilor” de pe server iar resursele fiecarui site sunt limitate drastic pentru a permite serverului sa suporte un numar cat mai mare de utilizatori.
5 – Aici sunt de acord cu tine. E nevoie de cineva care sa faca optimizarea serverului in fuctie de rolul pe care acesta trebuie sa-l indeplineasca.